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Friday, 10 October 2025

10-10-2025 (झिलमिलाने लगे मंगल के दीप, बग्वाली उल्‍लास में थिरकने लगा लोक)

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झिलमिलाने लगे मंगल के दीप, बग्वाली उल्‍लास में थिरकने लगा लोक

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दिनेश कुकरेती
रद ऋतु के परवान चढ़ने के साथ उत्तराखंडी लोकजीवन में बग्वाली रंगत घुलने लगी है। गढ़वाल-कुमाऊं में इगास-बग्वाल (दीपोत्सव) की तैयारियां शुरू हो गई हैं। घर-आंगन की सफाई व सजावट में जुटे लोग अपनी सारी परेशानियों को भूलकर उत्सव में डूबने को तैयार हैं और वातावरण को महकाने लगी हैं बग्वाली गीतों की मनभावन सुर-लहरियां। थड़िया, चौंफला, न्योली, झोड़ा, चांचरी (चांचड़ी), रासों, तांदी, झैंता, हारुल जैसे लोकनृत्यों की गूंज हृदय के तारों को झंकृत कर रही है। ऐसा प्रतीत होता है, जैसे स्वयं प्रकृति गा रही हो, ‘झिलमिल-झिलमिल दिवा जगी गैनि, फिर बौड़ी ऐ ग्ये बग्वाल’ (झिलमिल-झिलमिल दीप प्रज्ज्वलित हो गए हैं, क्योंकि बग्वाल फिर लौट आई है)। देश के अन्य हिस्सों के विपरीत दीपोत्सव के दौरान गढ़वाल, कुमाऊं व जौनसार में आतिशबाजी के न्यूनतम उपयोग की परंपरा है। यहां प्रकृति के इस उत्सव को भीमल की लकड़ी और रस्सी से बने भैलो के साथ मनाने की परंपरा है। कार्तिक कृष्ण चतुर्दशी से शुरू होकर कार्तिक शुक्ल एकादशी तक मनाया जाने वाला बग्वाल-इगास का पर्व सामूहिकता, प्रकृति के संरक्षण और सांस्कृतिक निरंतरता का प्रतीक है। इस दौरान लोग मिलकर गीत गाते हैं, नृत्य करते हैं और उत्सव मनाते हैं।


भैलो पर थिरकने लगता है पंचायती चौक
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पहाड़ में छोटी दीपावली को बग्वाल कहते हैं। यम चतुर्दशी भी यही है। मान्यता है कि इस दिन गोपूजा से अल्पायु में मृत्यु का भय नहीं रहता। इस दिन गोवंश के पैर धोकर धूप-दीप से उनकी आरती उतारी जाती है और टीका करने के बाद सींगों पर सरसों का तेल लगाया जाता है। इसके उपरांत उनको भात, झंगोरा, बाड़ी (मंडुवे के आटे का फीका हलुवा) व जौ के आटे से बने लड्डू खिलाए जाते हैं। इसे गोपूड़ी कहते हैं। परंपरा के अनुसार, लोग खरीफ की फसल की मंडाई के बाद पहला निवाला गोवंश को देते हैं। सांझ ढलने पर ग्रामीण पंचायती चौंरी (चौक) या खलिहान में एकत्रित होकर ढोल-दमाऊ की थाप पर नृत्य के साथ भैला (भैलो) खेलते हैं। इसके लिए भीमल या चीड़ के छिल्लों (लकड़ी) को भांग या भीमल के रेसों (सेलू) से तैयार रस्सी में बांधकर आग लगाने के बाद सिर के ऊपर से घुमाया जाता है। भैलो गढ़वाल का एक प्राचीन खेल नृत्य है। दीपावली की संध्या पर महालक्ष्मी पूजन के बाद गांव के पंचायती चौक में भैलो की पूजा-अर्चना की जाती है। ढोल-दमाऊ की थाप पर रातभर भैलो मंडाण चलता है।



बग्वाल के 11 दिन बाद आती है इगास
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बग्वाल के 11 दिन बाद इगास मनाने का चलन है। इस दिन रक्षाबंधन के धागों को हाथ से तोड़कर गाय की पूंछ पर बांध दिया जाता है। साथ ही बिखरती है भैलो की छटा। मान्यता है कि अमावस्या के दिन लक्ष्मी जागृत होती हैं, इसलिए बग्वाल को लक्ष्मी पूजन किया जाता है, जबकि इगास पर श्रीविष्णु की पूजा का विधान है। दोनों दिन गोवंश की पूजा की जाती है। कथा है कि गढ़वाल राज्य के सेनापति वीर भड़ माधो सिंह भंडारी दीपावली पर तिब्बत की लड़ाई से वापस नहीं लौटे तो जनता ने उत्सव नहीं मनाया। इसके ठीक 11 दिन बाद एकादशी को वह लड़ाई से लौटे, तब खुशी में दीपावली मनाई गई। इसे इगास पर्व नाम दिया गया।


कुमाऊं में गोपूजा और दीपदान का विशेष महत्व
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कुमाऊं में इस पर्व पर गोपूजा और दीपदान का विशेष महत्व है। कुछ हिस्सों में बग्वाल को मुख्य दीपावली के साथ ही मनाया जाता है और इगास की परंपरा भी प्रचलित है। बग्वाल पर देहरी और मंदिर में चावल को पीसकर उसके लेप से (विस्वार) से ‘वसुधारे’ निकाले जाते हैं। मिट्टी की वेदी या लक्ष्मी चौकी पर ऐपण उकेरे जाते हैं। आंगन में मुट्ठी से लक्ष्मी के पद चिह्न बनाए जाते हैं। दीपावली के दूसरे दिन गोवर्धन पूजा का भी खास महत्व है। इस दिन मवेशियों की पीठ पर विस्वार से ठप्पा लगाया जाता है। इसे हथ्याई कहते हैं। छानी (मवेशियों के रहने की जगह) में पूजा होती है। वहीं पर दही को मथा जाता है। इसे छा (मठ्ठा) फानना कहते हैं। अगले दिन च्यूड़ बनाए जाते हैं। इसके लिए लाल धान को भिगोकर सुखाया जाता है फिर उन्हें भूनकर ऊखल में कूटते हैं। इन्हें आसपास के घरों में बांटा जाता है।



अनूठी है जौनसार-बावर की बूढ़ी दीवाली
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जौनसार-बावर की बूढ़ी दीवाली देश की दीवाली के ठीक एक महीने बाद मनाई जाती है। इस पर्व पर आतिशबाजी का प्रयोग नहीं किया जाता। ग्रामीण पारंपरिक वाद्ययंत्रों की सुरलहरी पर भीमल की लकड़ी की मशालें (होला) जलाकर नृत्य करते हैं। इस दौरान पारंपरिक नृत्यों की धूम रहती है। इसका खास आकर्षण होता है काठ के हाथी और हिरण का नृत्य। जौनसार-बावर कृषि प्रधान क्षेत्र है और खेतीबाड़ी में व्यस्तता के कारण लोग दीवाली के एक महीने बाद इस पर्व को मनाते हैं। एक और मत के अनुसार, पर्व के देरी से मनाने का कारण यह है कि सुदूर ग्रामीण इलाकों में भगवान श्रीराम के अयोध्या आगमन की सूचना देर से मिली थी।


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The auspicious lamps of Mangal are flickering, and people are dancing in joyous joy.
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Dinesh Kukreti
With the onset of autumn, the spirit of Bagwali has begun to permeate Uttarakhand's folk life. Preparations for Igas-Bagwal (the festival of lights) have begun in Garhwal and Kumaon. People busy cleaning and decorating their homes and courtyards are ready to forget all their worries and immerse themselves in the festivities, and the pleasant melodies of Bagwali songs are permeating the atmosphere. The echoes of folk dances like Thadiya, Chaunphala, Nyoli, Jhora, Chanchari (Chanchri), Rason, Tandi, Jhainta, and Harul are tugging at the heartstrings.  It seems as if nature itself is singing, 'Jhilmil-jhilmil diva jagi gani, phir boudhi ae gaye Bagwal' (The flickering lamps have been lit, because Bagwal has returned again). Unlike other parts of the country, there is a tradition of minimal use of fireworks during Deepotsav in Garhwal, Kumaon and Jaunsar. Here, there is a tradition of celebrating this festival of nature with Bhailo made of Bhimal wood and rope. The festival of Bagwal-Igas, celebrated from Kartik Krishna Chaturdashi to Kartik Shukla Ekadashi, is a symbol of collectivity, conservation of nature and cultural continuity. During this, people come together to sing songs, dance and celebrate.

The Panchayat Square begins to dance to the tune of the Bhailo
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In the mountains, Choti Diwali is called Bagwal. Yama Chaturdashi is also celebrated on this day. It is believed that worshipping cows on this day eliminates the fear of premature death. On this day, the feet of the cattle are washed, their aarti is performed with incense and lamps, and after applying tilak, mustard oil is applied to their horns. They are then fed rice, jhangora, bari (a pale pudding made from millet flour), and laddus made from barley flour. This is called Gopudi. According to tradition, people give the first morsel of food to the cattle after harvesting the Kharif crop. At dusk, villagers gather in the Panchayat Square (Chowk) or barn and dance to the beat of drums and damaus, playing Bhailo (Bhailo).  For this, Bhimal or pine barks (wood) are tied to a rope made from hemp or Bhimal fibres (Selu) and after lighting a fire, they are rotated over the head. Bhailo is an ancient game and dance of Garhwal. On the evening of Diwali, after worshipping Mahalaxmi, Bhailo is worshipped in the village Panchayat square. Bhailo Mandaan goes on throughout the night to the beat of Dhol-Damau.


Igas falls 11 days after Bagwal
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It is customary to celebrate Igas 11 days after Bagwal. On this day, Rakshabandhan threads are broken by hand and tied to the tail of a cow. The glow of a buffalo is also spread. It is believed that Goddess Lakshmi awakens on the new moon day, so Lakshmi is worshipped on Bagwal, while Lord Vishnu is worshipped on Igas. Cattle are worshipped on both days. Legend has it that when the commander of Garhwal state, Veer Bhad Madho Singh Bhandari, did not return from the battle of Tibet on Diwali, the people did not celebrate. Exactly 11 days later, on Ekadashi, he returned from the battle, and Diwali was celebrated with joy. This festival was named Igas.

Cow worship and lighting lamps hold special significance in Kumaon
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Cow worship and lighting lamps hold special significance in Kumaon. In some parts, Bagwal is celebrated alongside the main Diwali, and the Igas tradition is also prevalent. On Bagwal, "Vasudhaare" (Vishwar) is applied to the doorstep and temple using a paste of ground rice. Aipan (painting) is painted on the clay altar or Lakshmi Chowki. Lakshmi's footprints are made with a fist in the courtyard. Govardhan Puja, performed on the second day of Diwali, also holds special significance. On this day, cattle are stamped with a Viswar (a paste of a stick). The puja is performed in the Chhani (cattle shed). Curd is churned there, called Chha (buttermilk) Phanana. The next day, Chuda is prepared.  For this, red rice is soaked and dried, then roasted and pounded in a mortar. This is distributed to nearby households.

Jaunsar-Bawar's Old Diwali is Unique
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Jaunsar-Bawar's Old Diwali is celebrated exactly one month after the national Diwali. Fireworks are not used on this festival. Villagers dance to the beats of traditional musical instruments, lighting torches made of Bhimal wood (Hola). Traditional dances are a rage during this time, with a special attraction being the dance of the wooden elephant and deer. Jaunsar-Bawar is an agricultural region, and due to busy farming, people celebrate this festival a month after Diwali. According to another theory, the reason for the delayed celebration is that remote rural areas received the news of Lord Shri Ram's arrival in Ayodhya late.







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