Saturday, 6 December 2025

06-12-2025 (अनूठा और विलक्षण है उत्तराखंड का पंडौं नृत्य)


अनूठा और विलक्षण है उत्तराखंड का पंडौं नृत्य

-----------------------------------------------------
दिनेश कुकरेती
यूं तो पहाड़ में लोकनृत्यों का खजाना बिखरा पड़ा है, लेकिन इनमें सबसे खास है पांडव (पंडौं) नृत्य। पांडवों का गढ़वाल से गहरा संबंध माना जाता है। महाभारत युद्ध से पूर्व और युद्ध समाप्ति के बाद भी पांडवों ने गढ़वाल में लंबा अर्सा गुजारा। यहीं, लाखामंडल में पांडवों को माता कुंती समेत जिंदा जलाने के लिए दुर्योधन ने लाक्षागृह बनवाया। महाभारत युद्ध के बाद कुल, गोत्र व ब्रह्म हत्या के पाप से मुक्ति के लिए कृष्णद्वैपायन महर्षि वेदव्यास ने पांडवों को शिव की शरण में केदारभूमि जाने की सलाह दी थी। मान्यता है कि पांडवों ने केदारनाथ में महिष रूपी भगवान शिव के पृष्ठ भाग की पूजा-अर्चना कर वहां बाबा केदार को प्रतिष्ठित किया। इसी तरह मध्यमेश्वर, तुंगनाथ, रुद्रनाथ व कल्पेश्वर में भी उन्होंने भगवान शिव की आराधना की। इसके बाद वह द्रौपदी समेत बदरीशपुरी होते हुए स्वर्गारोहिणी प्रस्थान कर गए। लेकिन, युधिष्ठिर ही सशरीर स्वर्ग पहुंच पाए, अन्य पांडवों व द्रौपदी ने भीम पुल, लक्ष्मी वन, सहस्त्रधारा, चक्रतीर्थ व संतोपंथ में शरीर का त्याग कर दिया। पांडवों के बदरी-केदार भूमि के प्रति इसी अलौकिक प्रेम ने उन्हें गढ़वाल का लोक देवता बना दिया। इसलिए यहां शीतकाल में पांडव नृत्य की धूम रहती है।

तल्ला नागपुर में पंडौं नृत्य अलग ही रंग
----------------------------------------------
पांडव नृत्य का सबसे विविधतापूर्ण आयोजन रुद्रप्रयाग जिले के तल्ला नागपुर क्षेत्र में होता है। हर साल नवंबर-दिसंबर के मध्य यह पूरा क्षेत्र पांडवमय हो जाता है। अन्य क्षेत्रों, खासकर देहरादून जिले के जनजातीय क्षेत्र जौनसार-बावर का भी पांडव नृत्य एक महत्वपूर्ण धार्मिक अनुष्ठान है।

खुशहाली व अच्छी फसल की कामना
------------------------------------------
गढ़वाल क्षेत्र में नवंबर-दिसंबर के दौरान खेतीबाड़ी का काम पूरा हो जाता है। इस अवधि में लोग पांडव नृत्य में बढ़-चढ़कर भागीदारी निभाते हैं। पांडव नृत्य के पीछे लोग विभिन्न तर्क देते हैं। इनमें गांव की खुशहाली व अच्छी फसल की कामना प्रमुख हैं।

धियाण और प्रवासी लौट आते हैं घर
-----------------------------------------
पांडव नृत्य का पहाड़वासियों से गहरा पारिवारिक संबंध है। इस दौरान गांवों में प्रवासियों की चहल-पहल रहती है और बंद घरों के ताले खुल जाते हैं। यह ऐसा अनुष्ठान है, जब दूर रहने वाली धियाण (ब्याहता बेटी) भी अपने मायके लौट आती हैं।

पंडौं चौरा में होता यह अनूठा नृत्य
--------------------------------------
पांडव नृत्य के आयोजन से पूर्व इसकी रूपरेखा तय करने को लोग गांव के पांडव चौक (पंडौं चौरा) में एकत्रित होते हैं। यह वह स्थान है, जहां पांडव नृत्य का आयोजन होता है। ढोल-दमाऊ, जो उत्तराखंड के लोकवाद्य हैं, उनमें अलौकिक शक्तियां निहित होती हैं। जैसे ही ढोली (औजी या दास) ढोल पर विशेष ताल बजाते हैं, नृत्य में पांडवों की भूमिका निभाने वाले व्यक्तियों पर पांडव अवतरित हो जाते हैं। इन्हें पांडवों का पश्वा कहा जाता है।

हर वीर की विशेष ताल
--------------------------
पांडव पश्वों के अवतरित होने के पीछे भी एक रहस्य छिपा है, जिस पर शोध चल रहे हैं। महत्वपूर्ण यह कि पांडव पश्वा गांव वाले तय नहीं करते। वह ढोली के नौबत बजाने (विशेष ताल) पर स्वयं अवतरित होते हैं। युधिष्ठिर, भीम, अर्जुन, नकुल, सहदेव और द्रौपदी के अवतरित होने की विशेष ताल होती है। बताते हैं कि पांडव पश्वा उन्हीं पर अवतरित होते हैं, जिनके परिवारों में वह पहले भी अवतरित होते रहे हैं।

13 पश्वा करते हैं पांडव नृत्य
--------------------------------
इन आयोजनों में पांडव पश्वों के बाण निकालने का दिन, धार्मिक स्नान, मोरु डाळी, मालाफुलारी, चक्रव्यूह, कमल व्यूह, गरुड़ व्यूह आदि सम्मिलित हैं। पांडव नृत्य में  कुल 13 पश्वा होते हैं। इनमें कुंती, द्रौपदी, भगवान नारायण, युधिष्ठिर, भीम, अर्जुन, नकुल, सहदेव, हनुमान, अग्निवाण, मालाफुलारी, भवरिक व कल्या लुहार शामिल हैं। डा. विलियम एस.सैक्स की पुस्तक ‘डांसिंग विद सेल्फ’ में पांडव नृत्य के हर पहलू को रोचक ढंग से उजाकर किया गया है।

खास है लाखामंडल
---------------------
गढ़वाल की यमुना घाटी में अनेक स्थान पांडवों के साथ कौरवों से भी जुड़े हुए हैं। इन्हीं में प्रमुख है लाखामंडल। कहते हैं कि लाखामंडल में कौरवों ने षड्यंत्र के तहत लाक्षागृह का निर्माण किया था, ताकि माता कुंती समेत पांडवों को जिंदा जलाया जा सके। लाखामंडल में आज भी सैकड़ों गुफायें हैं, जिनमें लाक्षागृह से सुरक्षित निकलकर पांडवों ने लंबा समय गुजारा था। जौनसार के इस इलाके में हर वर्ष पांडव लीला एवं नृत्य का आयोजन होता है।

जीवन की मनोरम झांकी
----------------------------
पांडव नृत्य कोई सामान्य नृत्य न होकर नृत्य, गीत व नाटकों का सम्मिलित स्वरूप है। इसमें ढोल की अहम भूमिका है। ढोली व सहयोगी वार्ताकार पांडवों की जीवन शैली, खान-पान, हास्य, युद्ध, कृषि जैसे अनेक क्रियाकलापों को नृत्य, गीत व नाटिका के माध्यम से प्रस्तुत करते हैं। इस नृत्य में जहां हास्य-व्यंग्य शामिल है, वहीं युद्ध कौशल व पांडवों के कठिन जीवन, रोष-क्षोभ का भी समावेश होता है।

नृत्य का सूत्रधार होता है ढोली
----------------------------------
इस नृत्य, गीत व नाटिका के सफल संचालन का जिम्मा गांव के ढोली का होता है। ढोली ही वह लोग हैं, जो महाभारत की कथाओं के एकमात्र ज्ञाता हैं। वह गीत व वार्ताओं से पांडव नृत्य में समा बांध देते हैं। बीच-बीच में गांव के अन्य बुजुर्ग, जिन्हें पांडवों की कहानियां ज्ञात होती हैं, लयबद्ध वार्ता व गायन के जरिये इसका हिस्सा बनते हैं। महत्वपूर्ण बात यह कि पांडव नृत्य के लिए गायन की कोई पूर्व निर्धारित स्क्रिप्ट नहीं होती। ढोली अपने ज्ञान के अनुसार कथा को लय में प्रस्तुत करता है और उसी हिसाब से सुरों में उतार-चढ़ाव लाया जाता है।

The Unique and Extraordinary Pandav Dance of Uttarakhand

----------------------------------------------------------

Dinesh Kukreti

The mountains are a treasure trove of folk dances, but the most special among them is the Pandav (Pandau) dance. The Pandavas are believed to have a deep connection with Garhwal.  Before and after the Mahabharata war, the Pandavas spent a long time in Garhwal. It was here, in Lakhamandal, that Duryodhana built the Lakshagriha (house of lac) to burn the Pandavas and their mother Kunti alive. After the Mahabharata war, to atone for the sins of killing their relatives, clan members, and Brahmins, Maharishi Ved Vyas advised the Pandavas to seek refuge in Lord Shiva in Kedarbhumi. It is believed that the Pandavas worshipped the back of Lord Shiva in his buffalo form at Kedarnath and established Baba Kedar there. Similarly, they worshipped Lord Shiva at Madhyamaheshwar, Tungnath, Rudranath, and Kalpeshwar. After this, they proceeded to Swargarohini via Badrinath along with Draupadi. ​​However, only Yudhishthira reached heaven in his physical body; the other Pandavas and Draupadi relinquished their bodies at Bhim Pul, Lakshmi Van, Sahastradhara, Chakratirtha, and Santopanth. This extraordinary love of the Pandavas for the Badrinath-Kedarnath region has made them folk deities of Garhwal. Therefore, the Pandav dance is celebrated with great fervor during the winter months.

Pandav Dance in Talla Nagpur: A Different Flavor

--------------------------------------------------------

The most diverse celebration of the Pandav dance takes place in the Talla Nagpur region of Rudraprayag district. Every year, in mid-November and December, the entire region becomes immersed in the spirit of the Pandavas. The Pandav dance is also an important religious ritual in other areas, especially in the Jaunsar-Bawar tribal region of Dehradun district.

A Prayer for Prosperity and a Good Harvest

--------------------------------------------------------

In the Garhwal region, agricultural work is completed during November and December. During this period, people participate enthusiastically in the Pandav dance.  People offer various reasons behind the Pandava dance. Among them, the most prominent are the desire for the village's prosperity and a good harvest.

Daughters and Migrants Return Home

--------------------------------------------------------

The Pandava dance has a deep familial connection with the people of the mountains. During this time, the villages are bustling with returning migrants, and the locks on closed houses are opened. This is a ritual when even married daughters living far away return to their parental homes.

This Unique Dance Takes Place in Pandau Chaur

------------------------------------------------------

Before the Pandava dance is organized, people gather at the village's Pandava Chowk (Pandau Chaur) to finalize the arrangements. This is the place where the Pandava dance is performed. The Dhol and Damau, which are folk instruments of Uttarakhand, are believed to possess supernatural powers. As soon as the Dholi (drummer or musician) plays a special rhythm on the drum, the Pandavas are believed to descend upon the individuals playing their roles in the dance. These individuals are called the Pandava Pashwas.

A Special Rhythm for Each Hero

------------------------------------------------------

There is a mystery behind the descent of the Pandava Pashwas, which is currently being researched.  Importantly, the villagers do not choose the Pandava Pashwas. They descend spontaneously upon hearing the Dholi's special rhythm. There is a specific rhythm for the descent of Yudhishthira, Bhima, Arjuna, Nakula, Sahadeva, and Draupadi. ​​It is said that the Pandava Pashwas only descend upon those families where they have descended before.

13 Pashwas Participate in the Pandava Dance

------------------------------------------------------

These events include the day of drawing the arrows of the Pandava Pashwas, religious bathing, Moru Dali, Malaphulari, Chakravyuh, Kamal Vyuh, Garud Vyuh, etc.  There are a total of 13 Pashwas in the Pandava dance. These include Kunti, Draupadi, Lord Narayan, Yudhishthira, Bhima, Arjuna, Nakula, Sahadeva, Hanuman, Agnivana, Malaphulari, Bhavarik, and Kalya Luhar.  Dr. William S. Sax's book, 'Dancing with the Self', vividly portrays every aspect of the Pandava dance.

Lakhamandal: A Place of Significance

------------------------------------------------------

Many places in the Yamuna Valley of Garhwal are associated with both the Pandavas and the Kauravas.  Lakhamandal is one of the most prominent among them. It is said that the Kauravas, as part of a conspiracy, built the Lakshagriha (house of lac) in Lakhamandal to burn the Pandavas and their mother Kunti alive.  Even today, there are hundreds of caves in Lakhamandal where the Pandavas are said to have taken refuge after escaping from the Lakshagriha.  The Pandava Leela and dance are performed annually in this region of Jaunsar.

A Captivating Glimpse of Life

------------------------------------------------------

The Pandava dance is not just an ordinary dance, but a combination of dance, song, and drama. The drum plays a crucial role in it. The drummer and his assistants present various aspects of the Pandavas' life, including their lifestyle, food habits, humor, battles, and agriculture, through dance, songs, and dramatic performances. This dance incorporates humor and satire, as well as depictions of warfare, the hardships of the Pandavas' lives, and their anger and resentment.

The Drummer: The Conductor of the Dance

------------------------------------------------------

The responsibility for the successful execution of this dance, song, and drama rests with the village drummer. The drummers are the sole custodians of the Mahabharata stories. They create a captivating atmosphere in the Pandava dance through their songs and narratives.  Occasionally, other elders of the village, who are also knowledgeable about the Pandava stories, participate through rhythmic dialogue and singing.  Importantly, there is no pre-determined script for the singing in the Pandava dance. The drummer presents the story rhythmically according to his knowledge, and the variations in pitch and tempo are adjusted accordingly.


No comments:

Post a Comment

Thanks for feedback.

06-12-2025 (Der Pandaun-Tanz aus Uttarakhand ist einzigartig und unverwechselbar)

Der Pandaun-Tanz aus Uttarakhand ist einzigartig und unverwechselbar ---------------------------------------------------------- Dinesh Kukre...