google.com, pub-1212002365839162, DIRECT, f08c47fec0942fa0
जीवन मूल्य, परंपरा और रीति-रिवाजों का प्रतिबिंब कला-संस्कृति
------------------------------------------------------------
भाषा हमें न सिर्फ जड़ों से जोड़े रखती है, बल्कि स्थानीय परिवेश एवं परंपराओं का सतही बोध भी कराती है।
दिनेश कुकरेती
किसी भी समाज की पहचान उसकी कला-संस्कृति से ही होती है और उत्तराखंड के गढ़वाल, कुमाऊं व जौनसार क्षेत्र इस मामले में बेहद समृद्ध हैं। यह क्षेत्र अपनी अनूठी लोककला, संगीत, नृत्य और रीति-रिवाजों के लिए जाने जाते हैं, जो यहां रहने वालों के जीवन और प्रकृति के प्रति उनके संबंध को दर्शाते हैं। कला-संस्कृति हमारी ऐसी समृद्ध विरासत है, जो न केवल समाज के जीवन मूल्य, कला, परंपरा और रीति-रिवाजों को प्रतिबिंबित करती है, बल्कि समाज की पहचान, मूल्यों और साझा अनुभवों का प्रतिनिधित्व भी करती है। वैसे भी उत्तराखंड एक समृद्ध सांस्कृतिक विरासत वाला प्रदेश है, जिसमें कई जनजाति और समुदायों के साथ कई तरह की कला-संस्कृति भी पाई जाती है। उस पर सुखद यह कि कला-संस्कृति के संरक्षण-संवर्द्धन को लेकर हमारी नई पीढ़ी न केवल गंभीर है, बल्कि इस दिशा में जिम्मेदारी के भाव से काम भी कर रही है। इसमें पुरानी पीढ़ी का मार्गदर्शन भी उसे मिल रहा है।

युवा हाथों में लोकभाषाओं की बागडोर
-------------------------------
राज्य गठन के बाद शुरुआती कुछ वर्ष जरूर उत्तराखंड में सांस्कृतिक सन्नाटे की स्थिति रही, लेकिन लोक के प्रयासों से धीरे-धीरे यह सन्नाटा टूटा है और हम सांस्कृतिक उन्नयन की दिशा में मजबूती के साथ आगे बढ़े हैं। इसमें सबसे बड़ा योगदान लोक के उन समर्पित प्रहरियों का माना जाएगा, जिन्होंने विपरीत से विपरीत परिस्थितियों में भी उन्होंने हमारी उम्मीद को टूटने नहीं दिया और भरोसा दिलाते रहे हैं कि इस रात की सुबह जरूर होगी। वे तब भी लोकभाषा के विकास को नि:स्वार्थ भाव से कार्य करते रहे और अब भी रहे हैं। अच्छी बात यह कि इसमें युवा अग्रणी भूमिका में हैं। वह जानते हैं कि भाषा ही संस्कृति का मूल है। भाषा हमें न सिर्फ जड़ों से जोड़े रखती है, बल्कि स्थानीय परिवेश एवं परंपराओं का सतही बोध भी कराती है। उन्हीं के सतत प्रयासों से आज गढ़वाली, कुमाऊंनी व जौनसारी भाषा स्कूली पाठ्यक्रम का हिस्सा बन पाई है। इसे निश्चित रूप से लोकभाषाओं के विकास की दिशा में बड़ी एवं महत्वपूर्ण उपलब्धि माना जाएगा। हालांकि, इसे पूर्णता तभी मिल पाएगी, जब गढ़वाली-कुमाऊंनी का संविधान की आठवीं अनुसूची में स्थान सुनिश्चित हो जाएगा।
मजबूती से आगे बढ़ रहा कारवां
--------------------------
यह ठीक है कि ग्लोबल होती दुनिया में सांस्कृतिक परिदृश्य भी ग्लोबल होता जा रहा है, लेकिन सांस्कृतिक दृष्टि से समृद्ध समाजों ने इन परिस्थितियों में भी स्वयं की पहचान को खोने नहीं दिया। देखा जाए तो यही वर्तमान की सबसे बड़ी चुनौती भी है। इस बात को उत्तराखंडी लोक के पुरोधा भी भली-भांति जानते हैं और धीरे-धीरे ही सही, लेकिन मजबूती से आगे बढ़ रहे हैं। साल-दर-साल उनकी फेहरिस्त का लंबी होते जाना इसका प्रमाण है। व्यक्तिगत और समूह के स्तर पर हो रहे छोटे-छोटे प्रयासों का ही नतीजा है कि आज विदेशी तक उत्तराखंडी संस्कृति की ओर खिंचे चले जा रहे हैं।
युवा पीढ़ी ने थामी लोकभाषाओं की बागडोर
------------------------------------
एक दशक पूर्व जहां युवा पीढ़ी अपनी बोली-भाषा से विमुख-सी नजर आती थी, वहीं अब युवा गढ़वाली-कुमाऊंनी के संरक्षण को लेकर गंभीर हुए हैं। इसमें प्रौढ़ एवं बुजुर्ग पीढ़ी भी पूरे मनोयोग से उनका सहयोग कर रही है। इस फेहरिस्त में गढ़वाली व्यंग्यकार नरेंद्र कठैत, कथाकार संदीप रावत, महावीर रंवाल्टा, डा. प्रीतम अपच्छ्याण, डा. उमेश चमोला, लोककवि लोकेश नवानी, समालोचक वीरेंद्र पंवार, कवि-अभिनेता एवं रंगकर्मी मदन मोहन डुकलान, गिरीश सुंद्रियाल, गणेश खुगशाल ‘गणि’, भारती पांडे, प्रयाग पांडे, मधुसूदन थपलियाल, रमाकांत बेंजवाल, बीना बेंजवाल, प्रसिद्ध लोकगायक एवं गीतकार नरेंद्र सिंह नेगी, लोकगायक प्रीतम भरतवाण, पत्रकार संजय चौहान जैसे बीसियों नाम शामिल हैं। इसके साथ ही भाषाविद् भीष्म कुकरेती, कवि नेत्रसिंह असवाल, पद्मश्री बसंती बिष्ट, प्रो.दाताराम पुरोहित, जयपाल सिंह रावत, डा.माधुरी बड़थ्वाल, चंद्रशेखर तिवारी आदि भी लोकभाषाओं की समृद्धि को मन-वचन-कर्म से जुटे हुए हैं। इन तमाम लोकधर्मियों के प्रयासों से बीते 24 वर्षों में गढ़वाली-कुमाऊंनी में कई कहानी, कविता, गीत, गजल, नाटक व व्यंग्य संग्रह पाठकों की नजर हुए और उन्होंने लोकप्रियता भी हासिल की। अच्छी बात है कि यह सिलसिला धीरे-धीरे तेज हुआ है।
लोक की समृद्धि को मजबूत ‘धाद’
----------------------------
बेहद सीमित संसाधनों में गढ़वाल मंडल मुख्यालय पौड़ी साहित्य एवं संस्कृति की मासिक पत्रिका ‘धाद’ का नियमित प्रकाशन भी लोक के लिए किसी उपलब्धि से कम नहीं है। भाषाविद् गणेश खुगशाल ‘गणि’ के प्रयासों से लगातार पाठकों के बीच पहुंच रही ‘धाद’ पिछले दस वर्षों से सचमुच लोकभाषाओं की समृद्धि के लिए धाद (आवाज) दे रही है और अच्छी बात है इस ‘धाद’ को गंभीरतापूर्वक सुना भी जा रहा है।
देश-विदेश में गीत-संगीत की अनुगूंज
--------------------------------
उत्तराखंड की संस्कृति जितनी समृद्ध है, उतने ही मन को मोहने वाले यहां के लोकगीत-नृत्य भी हैं। यहां लोक की विरासत समुद्र की भांति है, जो अपने आप में विभिन्न रंग और रत्न समेटे हुए है। हालांकि, वक्त की चकाचौंध में अधिकांश लोकनृत्य कालातीत हो गए, बावजूद इसके उपलब्ध नृत्यों का अद्भुत सम्मोहन है। ...और शायद यही वजह है कि राज्य गठन के बाद धीरे-धीरे ही सही, लेकिन महानगरों के साथ विदेशी धरती पर भी उत्तराखंडी गीत-संगीत और कविता की गूंज सुनाई देने लगी, जो कि नि:संदेह सुखद अनुभूति है। लोकगायक नरेंद्र सिंह नेगी व प्रीतम भरतवाण के साथ ही रजनीकांत सेमवाल, मंगलेश डंगवाल, रोहित चौहान, अनुराधा निराला, कल्पना चौहान, संगीत ढौंडियाल, हेमा नेगी करासी, पम्मी नवल आदि न्यूजीलैंड, आस्ट्रेलिया, अमेरिका, कनाडा, यूके, पोलैंड व जापान के साथ ही गल्फ कंट्री में प्रवासियों के बीच उत्तराखंडी संस्कृति का झंडा बुलंद किए हुए हैं। राष्ट्रीय राजधानी दिल्ली के अलावा मुंबई, चंडीगढ़, लुधियाना, अंबाला, लखनऊ, गाजियाबाद, फरीदाबाद जैसे महानगरों में भी प्रवासियों की पहल पर लगातार लोक से जुड़े आयोजन होना भविष्य के लिए अच्छा संकेत है।
लोकनृत्यों को मिली विश्व पटल पर पहचान
------------------------------------
बीते 24 वर्षों में उत्तराखंड के पारंपरिक लोकनृत्यों ने भी विश्व पटल पर अपनी जगह बनाई है। चमोली जिले के सलूड़-डुंग्रा गांव में प्रतिवर्ष अप्रैल में आयोजित होने वाले ‘रम्माण’ नृत्य को वर्ष 2009 में यूनेस्को ने मानवता की अमूर्त सांस्कृतिक विरासत के रूप में मान्यता प्रदान की है। यह लोक के लिए बड़े गौरव की बात है। इसके अलावा झोड़ा, पांडव (पंडौं), छोलिया, चौंफला, चांचरी, नाटी, सरौं, राधाखंडी, हारूल, रासों, तांदी, बिरुड़ी, रंवाई जैसे पारंपरिक नृत्यों ने भी देश-विदेश के प्रमुख मंचों पर अपनी छाप छोड़ी है।
युवाओं को जड़ों से जोड़ने की पहल
-----------------------------
उत्तराखंडी कला-संस्कृति को बढ़ावा देने के लिए लोक से जुड़ी सरकारी-गैर सरकारी संस्थाएं विभिन्न आयोजनों के माध्यम से संस्कृति के संवाहकों को मंच प्रदान कर रही हैं। स्प्रिट आफ उत्तराखंड, अंतरराष्ट्रीय आयोजन, कुमाऊं सांस्कृतिक कला मंच, उत्तराखंड कला दर्शन महोत्सव जैसी पहलों से उत्तराखंड की कला-संस्कृति को नई पहचान मिल रही है और राज्य के युवाओं को अपनी जड़ों से जुड़ने के लिए प्रेरित किया जा रहा है।
--------------------------------------------------------------

The form of the Char Dham Yatra changed after the 2013 disaster
--------------------------------------------------------------
Dinesh Kukreti
The Char Dham Yatra of the Himalayas is creating new dimensions year after year. Leaving aside the two years of the Corona period, the pace that the Yatra had gained from the year 2016, three years after the disaster, continued to increase. After the Corona period, there was a possibility of the Yatra being slow in the year 2022, but this year the Yatra broke all previous records and crossed the figure of 44 lakhs. This made it seem that in the coming time the Yatra could come out in a new form and this is what happened. In the year 2023, the Yatra not only created new paradigms, but also changed the established tradition, according to which most pilgrims visit Badrinath Dham only. For the first time in the history of the Char Dham Yatra, this year more pilgrims reached Kedarnath Dham than Badrinath Dham. That too not a hundred or two hundred, but a full one lakh 26 thousand 296 more. This year the number of pilgrims reaching Chardham was 10 lakh more than the year 2022.
Reins of folk languages in young hands
-------------------------------------------------
After the formation of the state, there was definitely a situation of cultural silence in Uttarakhand for the first few years, but due to the efforts of the people, this silence has gradually broken and we have moved forward strongly in the direction of cultural upliftment. The biggest contribution in this will be considered to be of those dedicated guards of the people, who did not let our hope break even in the most adverse circumstances and kept assuring that this night will definitely have a morning. Even then they kept working selflessly for the development of folk languages and are still doing so. The good thing is that the youth are in the leading role in this. They know that language is the root of culture. Language not only keeps us connected to the roots, but also gives a superficial understanding of the local environment and traditions. Due to their continuous efforts, Garhwali, Kumaoni and Jaunsari languages have become a part of the school curriculum today. This will definitely be considered a big and important achievement in the direction of development of folk languages. However, it will be complete only when a place for Garhwali-Kumaoni is ensured in the Eighth Schedule of the Constitution.
The caravan is moving ahead strongly
------------------------------------------------
It is true that in a global world, the cultural scene is also becoming global, but culturally rich societies have not lost their identity even in these circumstances. If seen, this is the biggest challenge of the present. The pioneers of Uttarakhandi folk are also well aware of this and are moving ahead slowly but firmly. The fact that their list is getting longer year after year is proof of this. The result of small efforts being made at the individual and group level is that today even foreigners are being drawn towards Uttarakhandi culture.
The young generation has taken over the reins of folk languages
----------------------------------------------------------------------------------Where a decade ago the young generation seemed averse to their dialect, now the youth have become serious about the preservation of Garhwali-Kumauni. In this, the adult and elderly generation is also cooperating with them wholeheartedly. This list includes dozens of names like Garhwali satirist Narendra Kathait, storyteller Sandeep Rawat, Mahavir Ranwalta, Dr. Pritam Apachyan, Dr. Umesh Chamola, folk poet Lokesh Navani, critic Virendra Panwar, poet-actor and theater artist Madan Mohan Duklan, Girish Sundriyal, Ganesh Khugshaal ‘Gani’, Bharti Pandey, Prayag Pandey, Madhusudan Thapliyal, Ramakant Benzwal, Beena Benzwal, famous folk singer and lyricist Narendra Singh Negi, folk singer Pritam Bharatwan, journalist Sanjay Chauhan. Along with this, linguist Bhishma Kukreti, poet Netra Singh Aswal, Padmashree Basanti Bisht, Prof. Dataram Purohit, Jaipal Singh Rawat, Dr. Madhuri Barthwal, Chandrashekhar Tiwari, etc. are also engaged in prosperity of folk languages through mind, word and deed. Due to the efforts of all these folk-religious people, in the last 24 years, many stories, poems, songs, ghazals, plays and satire collections in Garhwali-Kumauni have come to the notice of the readers and they have also gained popularity. It is good that this trend has gradually accelerated.

'Dhad' strengthens the prosperity of the people
--------------------------------
The regular publication of the monthly magazine 'Dhad' of Pauri Literature and Culture, Garhwal Mandal Headquarters, with very limited resources is no less than an achievement for the people. 'Dhad', which is reaching the readers continuously with the efforts of linguist Ganesh Khugshaal 'Gani', has been giving a voice for the prosperity of folk languages for the last ten years and it is a good thing that this 'Dhad' is also being listened to seriously.
Echo of songs and music in the country and abroad
--------------------------------
As rich as the culture of Uttarakhand is, its folk songs and dances are equally fascinating. The folk heritage here is like the ocean, which contains various colors and gems in itself. Although, in the glare of time, most of the folk dances have become obsolete, despite this, the available dances have a wonderful charm. ...And perhaps this is the reason that after the formation of the state, although slowly, the echo of Uttarakhandi songs, music and poetry started being heard in the metros as well as on foreign soil, which is undoubtedly a pleasant experience. Folk singers Narendra Singh Negi and Pritam Bharatwan along with Rajnikanth Semwal, Manglesh Dangwal, Rohit Chauhan, Anuradha Nirala, Kalpana Chauhan, Sangeet Dhoundiyal, Hema Negi Karasi, Pammi Naval etc are keeping the flag of Uttarakhandi culture high among the migrants in New Zealand, Australia, USA, Canada, UK, Poland and Japan as well as in Gulf countries. Apart from the national capital Delhi, continuous folk events are being organized on the initiative of migrants in metros like Mumbai, Chandigarh, Ludhiana, Ambala, Lucknow, Ghaziabad and Faridabad, which is a good sign for the future.
Folk dances get recognition on the world stage
-----------------------------------------------------------
In the last 24 years, the traditional folk dances of Uttarakhand have also made their place on the world stage. In the year 2009, UNESCO has recognized the 'Ramman' dance, which is organized every year in April in Salud-Dungra village of Chamoli district, as an intangible cultural heritage of humanity. This is a matter of great pride for the people. Apart from this, traditional dances like Jhora, Pandav (Pandaun), Chholia, Chaunphala, Chanchari, Nati, Saroun, Radhakhandi, Harul, Rason, Tandi, Birudi, Ranwai have also left their mark on major platforms of the country and abroad.
Initiative to connect youth with roots
-----------------------------------------------To promote Uttarakhandi art and culture, government and non-government organizations associated with the people are providing a platform to the carriers of culture through various events. Initiatives like Spirit of Uttarakhand, International Events, Kumaon Cultural Art Forum, Uttarakhand Kala Darshan Mahotsav are giving a new identity to the art and culture of Uttarakhand and the youth of the state are being inspired to connect with their roots.
No comments:
Post a Comment
Thanks for feedback.